Firmele stradale Rosca’s: Caroseria unui business de succes
Cornel Roşca, în atelierul său din Craiova
Cornel Roșca surprinde rolul esențial al unei reclame stradale prin citarea unei zicale englezești care spune că o afacere nesemnalată e semnul lipsei unei afaceri (A business without a sign is a sign of no business): „O firmă publicitară are rolul de a anunța, de a anticipa, de a trezi interesul trecătorilor.
În anumite zone ale orașelor, cum ar fi centrul vechi, firmele luminoase nu își găsesc locul, spune cel care se află în spatele singurei manufacturi de firme tradiționale personalizate din țară. „Să luăm ca exemplu refacerea centrului vechi al Craiovei. Plec şi revin în fiecare an în ţară şi încep să observ schimbări, iar asta mă bucură, îndeosebi în Craiova, care începe să facă salturi spre viitor. În centrul vechi, trebuie să păstrăm spiritul timpului, să creăm o atmosferă.
Din punctul meu de vedere, există trei ingrediente-cheie care oglindesc civilizația unui oraș: firmele, vitrinele şi curăţenia. Străzile pot fi pavate, iluminate, clădirile renovate, însă civilizaţia şi cultura locuitorilor unui oraş se cunosc în peisajul stradal. Vrem să fim o capitală culturală, așa că trebuie să dăm atenția cuvenită acestor lucruri“, a spus Cornel Roșca.
Creatorul firmelor clasice spune, însă, că românii încep să se desprindă de uniformizarea specifică epocii comuniste și să descopere alternativele, să acorde mai multă atenție stilului clasic, foarte popular în Occident, un stil care denotă eleganță și seriozitate: „O firmă stradală este mai mult decât un buletin de identitate și transmite mai mult decât am putea crede. Ea ne poate da indicii importante despre afacerea pe care o semnalează, despre clasa produselor și a serviciilor oferite.
Ne poate indica dacă în fața noastră se află un loc cu reputație, cu o tradiție în spate. Preferința mea este să creez firme durabile, care să devină parte a peisajului. Longevitatea unui business conferă încredere“.
Legat de acest lucru, maestrul Roșca ne spune povestea primei firme pe care a realizat-o după revoluție în Craiova, pentru o cramă din oraș: „Firma crea impresia de vechi, era atât de spectaculoasă încât le dădea trecătorilor senzația că acea cramă exista acolo de decenii și mulți se întrebau cum de trecuseră pe lângă ea înainte, fără să o observe.
Iată ce poate face o firmă care se încadrează perfect în geografia locului, iată cum se poate crea impresia de stabilitate și cum pot ajunge la noi mesaje încă dinainte de a trece pragul acelui local“.
Firma face clientul să îţi treacă pragul
Firmele create la Rosca’s sunt făcute după tehnologii străine României, de inspirație anglo-saxonă, și rezistă timp de generații. Materialele sunt inatacabile.
Firmele vor îmbătrâni, însă vor rezista. Un element important este iluminarea acestor firme pe timp de noapte cu ajutorul unor mici reflectoare, care să le scoată din anonimat, dar să nu nască stridență, cum se întâmplă în cazul casetelor luminoase.
Multe dintre ele sunt suflate cu foiță de aur de cel puțin 23 de karate, întrucât aurul nu coclește. „Unii clienți se sperie când aud de aur, însă este vorba despre o foiță subțire ca un abur, care nu adaugă valoare foarte mare, însă adaugă calitate și oferă un aspect deosebit.
Se pot folosi, desigur, și înlocuitori, la fel ca în cazul lemnului. În România se cer adesea substituenți ai lemnului, însă materialele parcurg aceleași etape și pot avea aceeași rezistență ca și lemnul dacă sunt tratate corect“, a spus Cornel Roșca.
Acesta își amintește altă poveste, legată de crearea firmei pentru un restaurant din Craiova, folosind ca substituent spumă poliuretanică. Firma imita perfect o masivă lespede romană și avea o lungime de patru metri.
Sculptată și antichizată, părea adusă direct din Roma antică. În ziua în care a fost montată, clienţii care o descopereau aveau tendința de a se apleca atunci când treceau pe sub ea, încercau să o evite, deoarece se temeau să nu cadă: „Firma nu trebuie să fie obiectul care pare a fi“.
Dincolo de execuția extraordinară, firmele Rosca’s sunt speciale și grație aportului adus de Cornel Roșca în conturarea identității unui business: „Foarte mulți clienți îmi lasă posibilitatea de a crea eu firma. Deși ar fi mai simplu să primesc deja un plan clar, chiar și atunci când un client vine cu o idee, încerc să colaborez cu acesta și să îl sprijin cu experiența acumulată după atâția ani în zona frumosului.
Simt nevoia să îmi las amprenta. De cele mai multe ori, clienţii au fost atât de încântaţi de firma creată de mine încât au schimbat meniuri, au făcut tricouri cu logoul, au schimbat întreaga identitate vizuală pentru a scoate în evidență noul concept.
Cred că, dincolo de toate, este vorba despre chimia care se întâmplă în mintea cuiva care a văzut multe firme la viața sa, care le caută. Firma e tot ce se vede, e ca o caroserie – ea face clientul să îţi treacă pragul“.
În contextul refacerii centrului istoric al Craiovei, signalistica stradală realizată la Rosca’s este un exemplu perfect al detaliilor care contează, care însuflețesc străzile și emană tocmai spiritul pe care Bănia încearcă să îl regăsească.
Și asta pentru că în atelierul lui Cornel Roșca se lucrează cu o esență rară: esența unei frumuseți care nu se demodează niciodată. O frumusețe fără termen de valabilitate.
Firma Rosca’s poate fi contactată
la sediul din Craiova, strada Bariera
Vâlcii, nr. 7, la telefon 0251.592.828
sau on-line pe www.roscas.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu